Das Filmforum der HBK präsentiert im Wintersemester 2009/2010:

   

 

Montag | 25.01.10 | 19:00h [83 min]

Klassiker reloaded 9 – 90er - 2.Teil

 

Shelly Silver | Things I Forget to Tell Myself | 2 min | 1989 | Video | US
Abigail Child | Covert Action | 8 min | 1984 | 16mm | US
Reynold Reynolds | NY Symphony | 10 min | 1995 | 16mm | US
Vivian Ostrovsky | Public Domain | 13 min | 1996 | 16mm | FR
Gunter Krüger | Drama, Strings and Horns | 8 min | 1998 | Video | DE
Caspar Stracke | Locked Groove | 7 min | 1999 | Video | UK
Walid Raad | The Dead Weight of a Quarrel Hangs | 18 min | 1998 | Video | US
Corinna Schnitt | Schönen guten Tag | 5 min | 1995 | 16mm | DE
Kristin Lucas | Host | 8 min | 1997 | Video | US
Maxi Bade | Jahrtausendwende | 4 min | 1996 | Video (HI8) | DE

 

Shelly Silver | Things I Forget to Tell Myself | 2 min | 1989 | Video | US

Die fragmentierte Sicht auf eine Stadt eröffnet eine poetische Untersuchung des Enthüllens und Vorenthaltens, was wird gesehen, was wird übersehen, und wie wird das Gesehene verstanden?

Shelly Silver, geb. 1957 in New York. In ihren Arbeiten (Film, Video, Internet und Installationen), verschränkt sie eine Vielzahl von Themen und Genres und hinterfragt dabei Begriffe von Authentizität & Fiktion. Ihre Aufmerksamkeit gilt besonders den komplexen und vielfältigen Beziehungsgefügen, in denen wir uns bewegen. Sie lebt in New York, wo sie an der Cooper Union und im MFA Program of Photography & Related Media an der School of Visual Arts unterrichtet.


Abigail Child | Covert Action | 8 min | 1984 | 16mm | US

Auf dem Zufallsfund anonymen Heimfilmmaterials beruht der Film ‚Covert Action’. Eine Montage gefundener Gesten, aufgeschnappter Sätze, musikalischer Fetzen, ein ethnologischer Blick auf Weiblichkeit als Inszenierung, Performance und Gerücht.’

Abigail Child (born 1948) is a poet, director, producer, and writer of a number of films. In 1968, she graduated from Radcliffe College in Harvard University with a degree in history and literature. She has received a Guggenheim Fellowship in Film. Her films explore mixed genres and strategies for rewriting narrative, as well as investigating public space through memory and history. She has taught at several universities and has been the chair of Film and Animation department at the School of the Museum of Fine Arts, Boston since 2000. She is currently Senior Faculty and lives in NYC.


Reynold Reynolds | NY Symphony | 10 min | 1995 | 16mm | US

Personal Documentary of New York City in the style of the city films from the 1920's.

Reynold Reynolds was born in 1966 in Central Alaska. He studied physics under the professorship of Carl Wieman (Physics Nobel Laureate 2001) and film under experimental film maker Stan Brakhage. He then finished an M.F.A. in New York City at the School of Visual Arts. Influenced early on by philosophy and working primarily with 16mm and Super 8mm film as an art medium he has developed a common film grammar based on transformation, consumption and decay. In 2004 he was invited to The American Academy in Berlin with a studio at Künstlerhaus Bethanien. In 2007 he received the German Kunstfonds support to develop two projects in Berlin. Currently he lives and works in Berlin.


Vivian Ostrovsky | Public Domain | 13 min | 1996 | 16mm | FR

Boxer aus Brooklyn und hüpfende Bälle. Katalanische Tänzer und Hunde aus der Provence. Der Duero-Fluss, die Donau, Biarritz, Brasilien – in Super-8-Farbe und mit schwarz-weißem Ton.

Vivian Ostrovsky was born 1945 in New York. She attended high-school in Rio de Janeiro before studying psychology and cinema at the Sorbonne University in Paris. Her activities began with her involvement in Ciné-Femmes, a diffusion organisation striving for feminism and its visibility. She becomes a filmmaker herself in 1980 and relinquishes her militancy. She takes part in the organization of festivals, notably in Jerusalem. Her fims explore the theme of transit, and can be situated between ‚film journal’ and ‚film collage’.


Gunter Krüger | Drama, Strings and Horns | 8 min | 1998 | Video | DE

Gunter Krüger scratcht und sampelt in seinem Found Footage Film ist ein 60 Sekunden langes Fundstück des DDR-Fernsehens aus dem Jahre 1968 mit dem dramatisch anmutenden Titel „PoIW-No 8537 - Weiterer Bericht von dem Notstandsterror in Westdeutschland: Polizei knüppelt Demonstranten, 16.4.68, 21.45“.

Gunter Krüger, geb. 1971 in Hennigsdorf. 1987 - 1990 Ausbildung zum Facharbeiter für elektronische Bauelemente; 1990-1994 Studium der Nachrichtentechnik in Berlin; 1995 - 2002 Studium der experimentellen Mediengestaltung an der UDK Berlin; 2000 Nica-Stipendium an der Bezalel-Academy Jerusalem Israel. Seit 1995 Produktion von Filmen, Videos, Installationen, sowie web-Projekten. Seit 1997 sind seine Arbeiten bei Filmfestivals, Ausstellungen und Tourprogrammen vertreten und erhielten Nominierungen und Auszeichnungen. Der Künstler lebt und arbeitet in Berlin.


Caspar Stracke | Locked Groove | 7 min | 1999 | Video | UK

Locked Groove is based on daily life choreography, an investigation of movements in public space - life rhythms within the context of urbanity.

Caspar Stracke, geb. 1967 in Darmstadt. Lebt und arbeitet in New York und Berlin. Seine Arbeiten beschäftigen sich mit Architektur und Soziologie und haben ihren ästhetischen Urprung im Experimentalfilm. In seinen aktuellen Videos und Installationen erstellt er zeitliche und räumliche Zusammenhänge zwischen thematisch verwandten Orten und Ereignissen.


Walid Raad | The Dead Weight of a Quarrel Hangs | 18 min | 1998 | Video | US

This piece investigates the possibilities and limits of writing a history of the Lebanese civil wars (1975-1991). The tapes offer accounts of the fantastic situations that beset a number of individuals, though they do not document what happened. Rather, the tapes explore what can be imagined, what can be said, what can be taken for granted, what can appear as rational, sayable, and thinkable about the wars.

Walid Raad (born 1967) grew up in Lebanon. His works include textual analysis, video, photography, and concentrate on the Lebanese civil wars, the Arab-Israeli conflicts, and documentary theory and practice. He is a member of the Arab Image Foundation, started in 1996 to promote historical research of the visual culture of the Arab world. His works have been exhibited at Documenta 11 (Kassel), The Venice Biennale (Venice), The Whitney Biennial (New York), and numerous other festivals worldwide. He lives and works in New York, where he is currently an associate professor at the Cooper Union School of Art.


Corinna Schnitt | Schönen guten Tag | 5 min | 1995 | 16mm | DE

Eine junge Frau betritt ein Wohnhaus. Sie beginnt, die Wohnung und das Treppenhaus im ersten Stock gründlich zu putzen. Die Tonspur des Films gibt Nachrichten des Vermieter-Ehepaars auf dem Anrufbeantworter wieder: "...wenn Sie da bitte unbedingt drauf achten wollten und wenn Sie sonst Rückfragen haben, rufen Sie ruhig an."

Corinna Schnitt, geb. 1964, hat von 1989 bis 1996 an der Hochschule für Gestaltung in Offenbach und an der Kunstakademie in Duesseldorf studiert und dort mit dem Meisterschüler abgeschlossen. Sie hat zahlreiche Stipendien erhalten ua. den HAP-Grieshaber-Preis des Kunstfonds, das DG-Bank-Stipendium und den Preis der deutschen Filmkritik für experimentellen Film. Sie war als Artist-in- Residence eingeladen an der Akademie Schloss Solitude in Stuttgart, der Villa Aurora in Los Angeles, der Chinati-Foundation, Marfa, Texas und in Olevano, Italy. Ihre Videoarbeiten werden im In-und Ausland gezeigt. Seit 2009 ist sie Professorin an der Hochschule für Bildende Künste in Braunschweig.


Kristin Lucas | Host | 8 min | 1997 | Video | US

In this video I participate in an on-line therapy session directed by the system operator of a streetside multimedia kiosk. As I indulge in a virtual conversation about a troublesome relationship, the session instantly becomes an amalgamation of daytime television and tabloid, wherin the surveillance camera becomes the eye of the media.

Kristin Lucas, geb. 1968 in den USA; Künstlerische Arbeit mit Video, Installation, Performance und dem WorldWideWeb. Sie thematisiert die Komplexität der Beziehungen zwischen Menschen und Automaten und die psychologischen Effekt einer rapide sich verbreitenden Technologie; 1994 Abschluss an der Cooper Union School of Art in NYC. 1998 erstes Web-projekt, «Between a Rock and a Hard Drive» (awp.diaart.org/lucas). Lebt New York City.


Maxi Bade | Jahrtausendwende | 4 min | 1996 | Video (HI8) | DE

We look at a flock of sheep that stares at us. The view doesn't change. In the lower half of the picture we can recognize a digital clock that shows the count-down. The distance between the sheep and the viewers cannot be bridged over despite the intensive sight-contact. Do both sides stare at each other or do they observe an object that lies between them - maybe the projection spot? Sheep and on-looker (viewers) stare at each other really tense without being able to get into contact. The flock remains automative, chewing, grazing and staring.

Maxi Bade was born in Munich in 1975. The year 1995 he spent in the Ukraine. East Europe is the topical base of his work. He receives a grant of the German Academic Exchange Service in 2000 and goes to Tomsk in Siberia. Mainly he works installative with photographs, video and performance.

 

Übersicht Wintersemester 2009/2010

 

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